Zet je klant gewoon centraal
In mijn SEO copywriting workshop is mijn belangrijkste tip voor de deelnemers:
Focus op je klant en wat hij/zij wil en denk daarna pas aan zoekmachines en keywords.
SEO en UX/CRO consultant Roy Huiskes zegt over SEO ongeveer hetzelfde. Alleen heeft hij er een megagaaf Halloween-verhaal van gemaakt, inhoudelijk en visueel erg goed gedaan. Ik zou willen dat ik het had bedacht👌
User focused content

SEO-trucjes, keywords strategisch plaatsen en linkbuilding zijn leuk, maar uiteindelijk wil Google al die jaren alleen maar dat je je bezoekers zo goed mogelijk helpt. Op een goede website zet je je bezoeker centraal. Als je dat goed doet komen die organische topposities vanzelf.
Onderzoek wat je klanten echt willen en help ze daarmee. Content is uiteraard een meer dan goed middel om dat te doen. Maar dan moet je content wel om de juiste redenen inzetten. Laten we dat user focused content noemen. Ik weet dat ook helpful content veel wordt gebruikt.
Kies altijd voor je gebruiker/klant/bezoeker
Bij elke keuze die je maakt voor je website (of online marketing in het algemeen), moet je je oprecht afvragen waarom je hem maakt. Als het antwoord niet de gebruiker of je bezoeker is, dan is het waarschijnlijk de zoekmachine. Ehm…Google wordt nooit je klant hè 😉
Wat betekent dat voor SEO copywriting?
Een goede tekst ís een goede SEO tekst. There, I said it.
Trucjes die je gebruikt voor de zoekmachine, zijn niet zo belangrijk. Als het goed is gebruik je tekstuele ’trucjes’ om je lezer verder te helpen. In een goed geschreven tekst gebruik je zoekwoorden en synoniemen automatisch.
Heading gebruik je om het je lezer makkelijker te maken, want lezen van een beeldscherm is wat uitdagender. Doe je dat goed en vatten de tussenkopjes de alinea eronder samen? Dan komen die keywords daar waarschijnlijk zo’n beetje automatisch in terug.
Net als links in je tekst. Die gebruik je om je lezer verder te helpen. Om inhoudelijk verdieping te geven of een relevant ander onderwerp aan te stippen. Niet voor de zoekmachine natuurlijk.
Twijfel je of je zelf wel een goede tekst kunt schrijven?
Dan huur je maar een copywriter in 🙂