Wat heeft een ansichtkaart met siliconenkit te maken?

Kitbedrijf KitMate - Jeroen van Dijck
Jeroen van Dijck van kitbedrijf KitMate

Munne maat Jeroen van Dijck is een kitbedrijf gestart, hij werkt als zzp’er en maakt naden en kieren dicht met alle soorten kit. Dankzij hem is mijn nieuwe favoriete woord dilatatievoeg. Maar goed, marketing. Voor zijn klanten is Jeroen in eerste instantie afhankelijk van Werkspot. Dat levert genoeg werk op, maar aan de andere kant is het platform ook een beetje een drempel. Een kleine, maar toch.

Eigen website, eigen klanten

Met een eigen website wil Jeroen het klanten makkelijker te maken om KitMate te vinden. Zijn schoonzus heeft een ontwerp voor zijn website gemaakt, UX-, UI- en webdesigner Jack Vermeulen heeft dat weer omgezet in een WordPress-theme.

SEO copywriting voor een kitter

Zelf teken ik voor de teksten, maar de hoeveelheid tekst is vanwege het ontwerp beperkt. En dat is ongetwijfeld van invloed op de vindbaarheid.

Natuurlijk zou je kunnen kiezen voor een hele lijst landingspagina’s, net als verschillende andere kitbedrijven. Of eigenlijk, net als heel veel bedrijven… Maar wil je je website wel volgooien met lelijke, zo goed als identieke landingspagina’s? Badkamer afkitten veldhoven of keuken afkitten eindhoven en meer van dat zet je echt niet op je website om bezoekers van vlees en bloed ermee van dienst te zijn.

Bloggen is natuurlijk mooi, maar kost tijd en geld. Ook moet je je afvragen hoeveel blogs je over kitwerk kunt schrijven. Sowieso is Jeroen kitter, geen content creator 😉

Adverteren voor snel resultaat? Toch maar niet.

Adverteren kan natuurlijk wel, maar we kiezen ervoor om eerst met de basis aan de gang te gaan.

De concurrentie is moordend

Nou ja, moordend, moordend… KitMate is zeker niet het enige kitbedrijf in Veldhoven. Effe googelen levert meerdere kitbedrijven in Veldhoven en omgeving op. Geen probleem, er is genoeg werk voor iedereen.

Lokaal en regionaal

Omdat Jeroen voornamelijk vanuit zijn woonplaats Veldhoven werkt, is de (Brabantse) Kempen in principe zijn werkgebied. We kiezen daarom de focus op lokale zoekresultaten te leggen. Dat begint met een Google Bedrijfsprofiel, een mooie aanvulling op de KitMate website. En Google reviews zijn uiteraard niet onbelangrijk.

Reviews, want klanten zijn de beste ambassadeur

KitMate Kitspuit: Caulking gun by Vectorpocket on Freepick
KitMate gebruikt een accu-aangedreven kitspuit, heb ik me laten vertellen. Foto: Caulking gun by vectorpocket on Freepik

Jeroen’s kitwerk is zijn beste reclame, de ene klus kan een volgende opleveren.

Hij hoort vaak terug dat hij goed en open communiceert. Dat valt op en laat volgens zijn klanten bij veel bouwvakkers of klussers te wensen over. Daar gaan we gebruik van maken.

Verder moet zo’n nieuwe kitnaad even drogen of uitharden. Elke klant vraagt aan Jeroen wanneer de kit weer nat mag worden, wanneer ze weer mogen douchen etc. Ook dat gaan we gebruiken.

Jeroen ís zijn visitekaartje

Zijn werk en hijzelf zijn z’n belangrijkste visitekaartje. Dat kunnen we prima versterken door een fysiek kaartje achter te laten bij elke klus. Ik kies niet voor een standaard visitekaartje van 85×55 mm, zoals veel kitters ongetwijfeld al doen. Nee, ik ontwerp een ansichtkaart met:

  • Zijn logo en adresgegevens
  • Verzorgingstips voor nieuw kitwerk
  • Een QR-code die verwijst naar de reviewpagina op het Google bedrijfsprofiel
Ansichtkaart van KitMate, kitbedrijf uit Veldhoven
Heb jij wel eens een ansichtkaart van een kitbedrijf gehad?

Zo’n kaartje helpt mensen hun kitwerk goed te verzorgen. Goede nazorg is gefixt en het scheelt telefoontjes achteraf.

Belangrijker nog, het valt op. De kans is groot dat klanten erover praten met anderen en dat kan nieuwe klussen opleveren. Door bovendien actief om Google reviews te vragen, verwacht ik dat zijn website hoger in de organische zoekresultaten komt. Moet-ie ze nog wel krijgen natuurlijk 😉

De eerste resultaten

De KitMate website staat sinds 18 september 2024 online. Een klein maandje later (10 oktober):

  • De website staat op nummer 4 in de organische zoekresultaten. Niet slecht, maar nog wel onder de vouw.
  • Op het moment van schrijven heeft de KitMate Google Bedrijfspagina 10 reviews.
  • En het belangrijkste: de eerste klussen komen binnen 🙂

Online marketing met offline marketing combineren

Ik krijg veel energie van nadenken over creatieve marketing voor zzp’ers en mkb’ers.

Minder is meer: liever een paar dingen heel erg goed doen, dan veel dingen een beetje.

Opvallende uitingen zijn altijd goed, zeker offline. De nadruk ligt tegenwoordig zo op online marketing, dat alles buiten internet vaak maar weinig aandacht krijgt. Soms lijkt het daarom dat het offline veel makkelijker is om op te vallen.

De combi tussen offline en online vind ik altijd een leuke. In dit geval is het een ansichtkaart om Google reviews te krijgen. Maar ook een advertentie in print voor leads in je crm of een fysieke give-away om online producten te verkopen kunnen goed werken. Ook voor jou.

Wil je vrijblijvend sparren om te kijken of ik je daarmee kan helpen? Neem contact met me op en we drinken een keer koffie. Zwart graag 🙂

Uitgelichte afbeelding: Caulking gun by vectorpocket on Freepik

Voeg een reactie roe

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *