Reign In Blood: 5 copywriting-lessen

Tom Araya - Slayer
Binnen Slayer roept Tom Araya het hardst

De impact die Slayer’s ‘Reign In Blood’ bij de release in 1986 heeft, is niet te ontkennen. Er is controverse door het openingsnummer en verschillende critici sabelen de plaat neer in recensies, maar de fans omarmen de plaat direct.

Het blijkt een onmiskenbare thrashklassieker, die anno nu nog altijd nieuwe metalzieltjes wint. Als copywriter ga ik net als Slayer voor maximaal effect en probeer ik lezers omver te blazen.

Reign In Blood vs. copywriting

Geloof het of niet, maar tussen copywriting en ‘Reign In Blood’ zijn best een paar mooie parallellen te trekken. Met een beetje hulp van producer Rick Rubin heeft Slayer zijn boodschap meer dan duidelijk overgebracht.

Hoewel het misschien een ongebruikelijke vergelijking lijkt, delen “Reign In Blood” en copywriting enkele belangrijke principes. Met name als het gaat om het overbrengen van een krachtige boodschap en het oproepen van emoties bij het publiek.

1. Krachtige boodschap

Net als dat de teksten op “Reign In Blood” krachtig en indringend zijn, wil je als copywriter ook een sterke, duidelijke boodschap overbrengen. Of het nu gaat om een product verkopen, mensen overtuigen of een verhaal vertellen. Effectieve copywriting houdt de aandacht vast en roept emoties op bij de lezer.

2. Trim the fat

Minder is meer. Dat geldt voor ‘Reign In Blood’, maar ook voor copywriting. De plaat is uiterst effectief en to the point. Korte, puntige zinnen werken vaak erg goed. Slayer gooit daarnaast ook muzikaal al het overtollige de prullenbak in. In je teksten is het soms ook prima om je boodschap zo compact mogelijk te houden. Dat kan er juist voor zorgen dat een lezer erover na gaat denken. Je hoeft niet altijd in één keer alles te vertellen.

3. Emotie

Succesvolle copy roept emoties op bij je lezer. Dat geldt ook voor ‘Reign In Blood,’ want die plaat roept al vanaf de release in 1986 intense emoties op bij luisteraars. Haters worden alleen maar bozer, liefhebbers krijgen een enorm gelukzalig gevoel en een flinke stoot adrenaline van het album. Allebei trouwens dikke prima 🙂

4. Creativiteit en originaliteit

‘Reign In Blood’ is een revolutionaire mix van metal, punk en hardcore. Slayer gooit alle conventies en clichés overboord en vindt en passant thrashmetal opnieuw uit. Ook je als copywriter moet je creatief en origineel zijn om op te vallen. Een unieke invalshoek en onverwachte haakjes verrassen je lezer en zorgen dat je teksten hun doel treffen.

5. Samenhang en herhaling

Schrijven is schrappen, maar de kracht van herhaling is is niet onbelangrijk. Uiteraard inhoudelijk, maar ook een consistente schrijfstijl en tone of voice dragen bij aan je boodschap. Je zit misschien wat meer op het snijvlak van branding (denk bijvoorbeeld aan de copy van Coolblue), maar een eigen stijl draagt ook een gevoel uit. Alle 28 minuten en 55 seconden van Slayer’s ‘Reign In Blood’ hebben die unieke sound en stijl. Mede daardoor klinkt de plaat enorm samenhangend.

Metal tijdens het schrijven

Eerlijk is eerlijk, metal is niet altijd de perfecte muziek tijdens het schrijven. Als ik diep moet nadenken, hoor ik liever geen drukke of snelle muziek. Die leidt me alleen maar af. Maar als ik er lekker inzit en mijn teksten aan het nalezen ben, helpt een stevig robbertje Slayer me om meters te maken. Daarvoor is ‘Reign In Blood’ meer dan geschikt.

De cover Hey Johnny Depp wil ik je trouwens niet onthouden 😀

Voeg een reactie roe

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *