Wat wil je nou eigenlijk zeggen?
Een duidelijke boodschap is belangrijker dan in de ooit in de op hol geslagen storm van informatie. Je hebt maar één spreekwoordelijke nanoseconde om de aandacht van je lezer te grijpen. Toch is er genoeg communicatie die nog altijd bomvol details, technische termen en lange, ingewikkelde zinnen zit.
Het resultaat? De lezer haakt af en de boodschap verdwijnt in de mist van woorden. En niks bereikt. In dit artikel leg ik uit waarom één korte, eenvoudige boodschap sterker is dan alles maar willen benoemen.
Waarom je een duidelijke boodschap wilt?
- Mensen hebben weinig aandacht
- Een compacte boodschap blijft beter hangen
- Kort en krachtig is overtuigender
- Actie!
Mensen hebben weinig aandacht
‘Druk druk druk‘, maar wel tijd genoeg om dat 3 keer te zeggen (vrij naar Theo Maassen). Hoe dan ook is de aandachtsspanne van mensen kort, zeker online. Als je je boodschap verstopt, is de kans groot dat je je lezer kwijtraakt. Mensen willen meteen weten wat je ze te bieden hebt. Een grapje werkt trouwens goed om de aandacht te trekken.
Voorbeeld:
Stel, je verkoopt een koffiezetapparaat. Natuurlijk kun je je lezer in slaap lullen met alle functies. Maar misschien is het handiger om te zeggen: “Deze machine maakt je perfecte kop koffie in 30 seconden.” Kort, simpel en precies wat je klant wil weten.
Een compacte boodschap blijft beter hangen
Als je te veel informatie geeft, is de kans groot dat je belangrijkste punt verloren gaat. Je lezer onthoudt maar een fractie, focus daarom liever op één duidelijke boodschap. Minder is meer. Te veel details vertroebelen de kern van je boodschap. En lezers willen vooral weten hoe jouw product of dienst hun leven beter maakt. Geef mensen daarom wat ze nodig hebben om een beslissing te nemen.
Voorbeeld:
Een kwaaltje van veel techbedrijven is dat ze zich graag op de borst kloppen met lijstjes met 20 (of meer) functies van hun nieuwste product.
Wat een gebruiker vooral wil weten is: “Wat kan ik ermee en waarom is het beter dan wat ik al heb?”
Probeer daarom de aandacht te trekken met de belangrijkste of meest onderscheidende functie.
Overigens bedoel ik daarmee niet dat technische details niet belangrijk zijn, maar een link naar een pdf met alle specs is vaak meer dan voldoende. Ook een technische vergelijking tussen producten kan heel waardevol zijn. Allebei hoeven ze niet per se onderdeel te zijn van je boodschap.
Kort en krachtig is overtuigender
Een lange, ingewikkelde tekst maakt je boodschap vaak zwakker. Door beknopt te zijn, toon je een soort zelfvertrouwen in je product of dienst. In feite zeg je: “Dit is wat ik te bieden heb, en dat is genoeg.” Mensen zijn sneller overtuigd als je direct bent en niet om de hete brij heen draait.
Voorbeeld:
Een eenvoudig statement als “Dit product bespaart je tijd en geld” is veel overtuigender dan een uitgebreide uitleg over hoe elke functie van het product werkt. Je geeft je lezer precies de informatie die belangrijk is om een beslissing te nemen.
Actie!
Als je wilt dat je lezer actie onderneemt (een aankoop, aanmelding of iets anders) moet je duidelijk zijn over wat je van hem/haar verwacht. Een simpele boodschap motiveert iemand om in actie te komen. Hoe langer en vager je verhaal, hoe kleiner de kans dat iemand doet wat je wil.
Voorbeeld:
Vergelijk “Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en krijg direct 10% korting” met “Ben je geïnteresseerd in het ontvangen van informatie, overweeg dan om je aan te melden voor onze nieuwsbrief, waarbij je eventueel toegang krijgt tot toekomstige aanbiedingen.”
De eerste optie is duidelijk en direct – de tweede is…nou ja, de tweede is dat niet.
Denk eerst na over wat je nou eigenlijk wilt zeggen
Het komt allemaal neer op één simpele vraag: Wat wil je nou eigenlijk zeggen?
Kun je die vraag niet meteen beantwoorden? Dan moet je je boodschap vereenvoudigen.
Niemand heeft tijd voor, zin in of geduld voor eindeloos gezwam. Focus op één duidelijke boodschap en vergroot je de kans dat je lezer je begrijpt, onthoudt en actie onderneemt. Soms is het beste wat je kunt doen… even nadenken en dan zeggen wat écht belangrijk is.