Onbaatzuchtige content voor die organische toppositie
SEO copywriting kan je hartstikke goed helpen om gevonden te worden. Maar uiteindelijk maakt Google, nog altijd heer en meester in het land der zoekmachines, er geen geheim van dat het vooral zoekers goed wil helpen met hun problemen en behoeftes.
Het draait dus niet per se om jou en wat jij wil. Natuurlijk mag je daar met je content aan bijdragen, maar dan moet je wel je best doen.
Ik zat aan de telefoon met SEO-specialist Eduard Blacquière en die gaf een leuk en praktisch voorbeeld: bruto-netto. Dat je daarop gevonden wilt worden is helemaal prima. Maar wat moet je nou doen om te scoren in de organische zoekresultaten en je concurrenten voor te blijven?
- Je schrijft een uitgebreide tekst over bruto vs. netto, belastingtarieven en hoeveel er overblijft van een bruto salaris
- Je zet een rekenmodule bovenaan je webpagina
Met het tweede maak je meer kans. Misschien lijkt het wat vreemd, want hoe moet je nou gevonden worden zonder zoekwoorden en alle SEO-regeltjes die je probeert te volgen?
De realiteit is dat een groot deel van jouw content binnen afzienbare tijd helemaal niet meer nodig is. Niet voor dit soort vragen en antwoorden tenminste. Binnen afzienbare tijd lost Search Generative Experience (SGE) dit snel op. Juist, AI.
Niks om bang voor te zijn, want die content had je waarschijnlijk toch alleen maar gepland omdat er veel zoekvolume is. Niet per se omdat je zoekers nou zo graag heel goed wilt helpen, toch? 🙂
Actie!

Mensen die zoeken op bruto netto (of long tail varianten daarop), zitten niet te wachten op 1000+ woorden die om de hete brij heendraaien.
Leuk dat jij graag gevonden wilt worden, maar een zoeker wil echt maar één ding: uitrekenen wat ze overhouden van hun brutosalaris. Niets meer en niets minder.
Zoiets kan AI prima direct in de zoekresultaten oplossen, misschien wel met behulp van jouw content. Dan zijn zoekers pas echt goed geholpen.
Draag bij aan een beter internet
De reden achter een zoekopdracht is belangrijker geworden. Als je serieus wilt inzetten op SEO, kun je beter bedenken wat je met jouw content toe kunt voegen aan dat mooie wereldwijde internet. Focus liever niet te veel op wat jij wil, maar verplaats je écht in je (be)zoeker. Laten we dat voor het gemak onbaatzuchtige content of helpful content noemen. Wees een onbaatzuchtige contentaanbieder die zoekers echt helpt.
Content herkauwen kan iedereen. Wat kun je doen om zoekers nog beter te helpen en het internet een klein beetje beter te maken?
