Humor om te scoren
In copywriting is er een belangrijke geheime superkracht: humor. Een goede grap kan echt het verschil maken. Om je lezer te overtuigen, wil je als copywriter een reactie teweegbrengen. Emotie is alles. Als je klant een positief gevoel krijgt van jouw product of merk, kan het bijna niet meer misgaan. Humor is een heel goed middel om dat te bereiken.
Stel je voor dat je door een drukke winkelstraat loopt en je oog valt op deze reclame:

De reclame trekt onmiddellijk je aandacht en je krijgt waarschijnlijk direct een glimlach op je gezicht. Belangrijker nog, het zet je aan het denken over pizza. Zelfs als je eigenlijk van plan was om iets gezonders te eten. Dit is copywriting in actie.
Natuurlijk draait copywriting niet alleen om het maken van grappige slogans. Het gaat erom dat je een emotionele connectie met je publiek maakt en ze aanzet tot actie. Humor is een krachtig middel om die connectie te versterken.
Humor is wel erg subjectief. Wat voor de een grappig is, kan voor de andere compleet misplaatst zijn. Een goede copywriter vindt de toon en stijl die resoneert met je doelgroep. Soms betekent dat ook het randje opzoeken. Een paar voorbeelden.
Get a Mac
Neem de ‘Get a Mac’-campagne van Apple uit 2006, waarin acteur Justin Long de rol van de coole Mac speelt en komiek John Hodgman die van de saaie PC. Apple gebruikt de discussie tussen Mac- en Windowsgebruikers om op een grappige manier de voordelen van hun computers duidelijk te maken. De campagne is een groot succes: in de maand nadat de campagne van start gaat, stijgt de verkoop van Macs met zo’n 200.000 stuks.
In 2020 komt Hodgman terug aan het einde van een Apple-event. Geniaal gedaan.
Een vervolg op Get a Mac
In 2021 is Justin Long terug in een aantal filmpjes voor Intel. Hij heeft de overstap gemaakt naar de concurrent. De link met de oude Apple-campagne is overduidelijk. De dialogen zijn met zorg geschreven, ook voor mensen die de oude filmpjes niet kennen is dit grappig. Heel tof gedaan!
Soms gaat het mis: Bimmer beledigt de boomer
Iets wat grappig bedoeld is, kan de plank helemaal misslaan. Risico van het vak, zeker als je de randjes opzoekt. Zoals BMW op Twitter (okay, X) inhaakt op oudere consumenten die hun mening delen (zeuren?) over de grill op nieuwere BMW’s, die eruitziet als twee hazentanden.

Op zich best grappig, maar het levert de Duitse autofabrikant een hoop klachten op. Niet heel verwonderlijk, want boomers, de 50-plussers met knaken, zijn misschien wel hun belangrijkste klanten. Het bedrijf maakt daarom snel excuses voor de misser.
Het levert BMW wel een hoop aandacht op. Slechte publiciteit bestaat niet, toch? 😉
Humor = aandacht
Humor is één van de meest effectieve middelen om aandacht te trekken. Of het nu gaat om een grappige slogan, een hilarische commercial of een scherpe socialmediapost, humor kan de sleutel zijn tot het hart van jouw klant (en zijn/haar portemonnee).
Gebruik de kracht van humor in copywriting. Misschien ben jij de volgende die de wereld verovert dankzij briljante, grappige copy.