Copywriting is vooral goed luisteren
Een opdrachtgever kan zijn/haar verhaal het beste vertellen. Als ik goed luister en dat verhaal begrijp, kan ik het opschrijven. Tekstuele mooimakerij komt later wel.
Je oor te luisteren leggen is naast een mooi gezegde wat mij betreft één van de belangrijkste eigenschappen die je als copywriter nodig hebt. Om de verhalen van mijn klanten op te schrijven moet ik eerst aandachtig luisteren.
Gereedschap
Niet iedereen met een hamer en spijkers is timmerman. Met een tekstverwerker op je laptop en een goed luisterend oor ben je niet meteen copywriter. In allebei de gevallen heb je nog wat meer nodig.
Vocabulaire
Naast goed luisteren is je vocabulaire belangrijk. Mooie woorden dragen echt iets bij aan je tekst.
Net als actief schrijven. Schrijf liever zoveel mogelijk zonder hulpwoorden als kunnen, worden en zullen. Schrijf je elke dag? Of Wordt er elke dag door jou geschreven?
Beeldspraak
Creatieve beeldspraak werkt soms alsof je uien staat te snijden, die ontroert je lezer. Tot tranen toe. Emotie teweegbrengen met je tekst is het hoogst haalbare. Als copywriter ben je hartstikke trots als jouw woordvondsten en metaforen dat veroorzaken. Ik in ieder geval wel.
Er zijn nog wel meer zaken te bedenken.
Begin maar eens met echt aandachtig luisteren.